keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Mustat tanssitytöt Tampereella

Tampereen Sanomat 7.9.1881

Tulkaa katsoon! Tulkaa katsoon! Markkina-aikana näytetään entisessä Oslanderin talossa Hämeenkatu N:o 36 kello 10 e.p.p. kello 10 j.p.p. [kello 10-22] sunnuntaina kello 6-10 j.p.p. [kello 18-22] kaksi [mustaihoista] naista Mobile Alabamasta Mississippivirran vieressä, jotka laulavat ja tanssivat kansantanssejansa. Ketti Janson on 27 vuoden vanha ja on ollut orjana Etelä-Amerikassa; Alice Rosseu, 11 vuoden vanha, on sisareni tytär. Syömme parhaiten tuoretta lihaa, merirapuja, simpukoita ja ranskanleipää. Meidät vietteli ruotsalainen merikapteeni laivaansa, josta Ruotsiin tultuamme karkasimme. Tahdon huomauttaa että kaikkialla kuin meitä on näytetty olemme voittaneet yleisön suosion ja mielihyvyyden, jota samaa toivomme täälläkin. Olemme siististi puettu, joten herrasnaiset ja herrat voivat käydä meitä katsomaan. Kaikkia, suuria ja vähäsiä kehoitamme tulemaan meitä katsoon. Näytäntö kestää 1/2 tuntia. Sisällepääsö 50 ja 25 penniä. Kunnioituksella Ketti Janson Etelä-Amerikasta

Ensimmäisen kerran mustaihoisia show-alan ihmisiä esiintyi Tampereella. Heitä mainostettiin harvinaisen suurella ilmoituksella. Käännös oli hieman ontuva, naiset olivat Yhdysvaltojen Alabamasta, eivät Etelä-Amerikasta. Lähes kesken lauseen kerronta vaihtuu minä-muotoon ja syntyy vaikutelma, että esittely on vanhemman naisen itsensä kertomaa. Todennäköisesti naisilla oli kuitenkin jonkinlainen manageri, joka kierrätti heitä markkinoilla eri puolilla Suomea, kenties otti ison osan pääsylipputuloistakin. Mainosteksti on tämän managerin kynäilemä.

Naisista kerrotaan sanomalehdissä myös pari vuotta myöhemmin, jolloin he esiintyivät Vähänkyrön ja Jalasjärven markkinoilla. Tällöin vanhempaa naista mainitaan edelleen 27-vuotiaaksi. He lauloivat, tanssivat ja "tekivätpä temppuja, konstia, joita emme konsanaan ole uneksiakaan voineet", Vaasan Lehti kertoi 25.1.1883. Lehti hämmästeli myös vanhemman esiintyjän lihavuutta: "harvassa löytyy noin muhkeaa kahvitätiä". Kahvitäti viittasi ehkä siihen, että esiintyjän iho oli kahvinmusta. Naisen ohjelmanumeroon kuului myös tulennielijänä esiintyminen. Nuorempi nainen osasi laulaa vähän suomeksikin. Yleisö nauroi esitykselle "suun täydeltä". Pohdittiin myös, mihin naiset käyttävät esiintymispalkkionsa ja todettiin, että heidän pitäisi koota varoja itsensä kasvattamiseen ja opiskeluun eikä nautintoihin ja ylellisyyteen. "Nuo hyväkkäät ovat saaneet sadoin markoin illassa", Vaasan lehdessä kadehdittiin 11.6.1883.

Oli ymmärrettävää, että suomalaiset olivat uteliaita näkemään tummaihoisia ihmisiä ensimmäistä kertaa elämässään. Satamakaupungeissa Turussa ja Raumalla nähtiin silloin tällöin mustia merimiehiä ja he herättivät niin suurta huomiota, etteivät saaneet kulkea kadulla rauhassa ilman ihmettelevää kansanjoukkoa. Tummaihoisista oltiin yleensä vain luettu lehtien ulkomaanuutisista. Ajan lehdet saattoivat hämmästellä esimerkiksi sitä, että mustia toimi Yhdysvalloissa opettajina ja sanomalehdentoimittajina. Tamperelaiset saivat lukea jutun pumpulin eli puuvillan alkuperästä, jossa kerrottiin että paras pumpuli tuli Pohjois-Amerikasta ja sen poimijat olivat mustia. Näitä kirjoituksia ei välttämättä tarkoitettu loukkaaviksi tai rasistisiksi. Sen sijaan vuonna 1883 lehdestä toiseen kiertänyt kahvinvalmistukseen liittynyt kehotus oli ajatusperustaltaan rasistinen. Suomalaisia valistettiin, että kahvipavut pitäisi pestä ennen käyttöä, koska pavut olivat mustaihoisten poimimia ja nämä käsittelivät niitä epäsiististi.

(Lähteenä myös Tampereen Sanomat 27.10.1880, Sanomia Turusta 17.7.1880, 29.9.1883, Kuopion Sanomat 2.11.1882, Hämeen Sanomat 16.1.1883 ja Rauman Lehti 11.8.1883.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti